2008/04/02

rouwbeklag uit het verleden


u moet niet alles zo letterlijk nemen, het leven én de dood, die erop volgt, zijn al serieus genoeg. uit dien hoofde is het somtijds geoorloofd om tijdelijk uit te stijgen boven de dagelijkse bekommernissen door aan een aards genoegen iets hemels toe te dichten. zoals u weet hebben wij den vrijen wilkeuze van god gekregen met dien verstande dat wij ook het verkeerde mogen en het goede kunnen kiezen. deze keuze is individueel en veronderstelt de aanwezigheid van een geweten, dat in het verleden gevormd is door normen en wetten en impliceert derhalve een verscheiden en gevarieerd normbesef. desalniettegenstaande zijn schuld en boete terugkerende thematieken. daarom, weledelgestrenge vrouwe, wilt u mij niet euvel duiden, dat ik even mijn gemene gedachten heb laten gaan, weliswaar bedoeld als ene kwinkslag, deels door uwen aantrekkelijkheid en deels door mijn al te ruime fantasie, waarvan ik mij terdege bewust was, getuige mijn schuldgevoelens. het vagevuur is nog te goed voor mijn nederig personage.