2006/04/04

interelectra of de macht der instituten.


heden ten dage betalen wij geen tv-rechten meer dankzij de alles is gratis politiek van het kabinet verhofstadt. en dit is maar goed ook, want wat er tegenwoordig allemaal op tv te zien is. geen televisie zonder kabel en ja de kabel moet helaas wel betaald worden. en om dat kleine aantal meters van uw kabel in goede conditie te houden (lees te smeren met geld) betaalt u per maand 10.04 € en per jaar 120.48 €.

omdat het bijzonder vervelend is om elke maand weer een rekening in de bus te krijgen vroegen wij per telefoon om de kabel 1x per jaar te mogen betalen en ja dat kon, dus kregen wij een jaarrekening van 127.49 €, wat 6.98 € meer is. minder facturen betekent minder papier- en administratiekosten, en het verlies aan arbeidsuren moet nu eenmaal gecompenseerd worden. bovendien is de kabel niet duur op zichzelf, maar de rechten van sabam die op die kabel zitten, weet u.

nu wilde het geval, dat ik voor mijn zoon, die elders woonde ook de kabel betaalde. maar omdat hij student is, verhuisde hij per september 2004. de immo zou alles doorgeven en ja de facturen voor gas licht en water waren verleden tijd. maar niet die van interelectra. wij dus gebeld naar interelectra.

de immo, die hoog bij laag beweert, dat zij het hebben doorgegeven, zou geen bericht gestuurd hebben, wat overigens niet te controleren valt. ik zei dus, dat mijn zoon wel degelijk verhuisd was, maar dat kon niet volgens interelectra omdat er geen zgn. overnameformulier was ingevuld.

niet dat zij er ons een opstuurde. ik repliceerde, dat ze bij de gemeente konden informeren (en bij luminus), wie de huidige bewoner was en dat ze het nu wisten en dat ze anders de kabel daar maar moesten afsluiten, omdat ik niet van plan was voor anderen kabel te betalen. inmiddels heb ik zeker nog 3x gebeld.

grote verrassing toen op de vrijdag voor pinksteren, de kabel bij mij thuis - die ik dus een jaar vooruit had betaald – werd afgesloten. wij zouden nog achterstallige facturen aan het leveringsadres van mijn zoon hebben over de periode van januari t/m april 2005. en als wij 59.30 € betaalden was alles in orde?

wij dus een fax van de bank overgemaakt naar interelectra, dat de rekening betaald was en telefonisch gecontroleerd of de fax was aangekomen. dit was zo, maar boven het bankopschrift stond niet ter betaling te aanvaarden - zoals gebruikelijk bij dat soort documenten via de sneldienst - en de man van interelectra was zo bereidwillig om naar onze bank te bellen, of onze rekening wel toereikend was voor een bedrag van 59,30 €. over het privacy-beleid gesproken.

4 x 10.04 € = 40.16 € en het verschil bedraagt 19.14 € of bijna de helft aan administratiekosten. als dat bedrag betaald zou worden, werd ons verzekerd, was alles in orde. nu kon het dus allemaal wel telefonisch. overigens wie heeft dan de periode van sept t/m dec 2004 betaald? bovendien ben ik zeker, dat interelectra de factuur zowel naar mij als naar de nieuwe bewoner heeft gestuurd.

is alles werkelijk in orde?