2006/04/07

de leuvense instelling


minister vandenbroecke neemt allerlei maatregelen, om ervoor te zorgen dat mensen in belgië van een goede opleiding kunnen genieten. daarom wil ik mijn verhaal kwijt.

het probleem bij veel jongelui, die het secundaire onderwijs hebben doorlopen is, dat weinigen direct na hun eindexamen precies weten, wat ze eigenlijk willen. ze zijn wel “op leeftijd” maar dat wil nog niet zeggen, dat ze daarom volwassen zijn.

leuven gaat er prat op dat zij het beste onderwijs (ter wereld??) hebben. het enige wat ik ervan heb gemerkt is, dat zij alleen maar goede cijfers, waaraan enige mensen hangen, uitsorteren. hun systeem is zo goed, dat er voor anderen geen plaats is. statisch gezien levert dat mensen op met uitstekende scores en dus gewaardeerde diploma’s. wat zij er niet bij vertellen is hoe zij selecteren.

het doet mij denken aan de hartpatiënten, die vroeger op wachtlijsten geplaatst werden, wachtlijsten van 6-12 maanden lang of zelfs meer. alle ernstig zieke patiënten overleden vóórdat zij geopereerd werden en aldus kon leuven goede operatiecijfers voorleggen.

er is een periode geweest, dat leuven zichzelf zo goed vond, dat iemand, die geslaagd was voor zijn examens voor dokter automatisch de titel verwierf van doctor, dus zonder een proefschrift gemaakt en verdedigd te hebben. dit i.t.t. alle andere universiteiten over de hele wereld.

men kan zich terecht afvragen, waarom een dergelijke instelling zo weinig aandacht besteedt aan de mindere broeders. communicatie, voorzover zij bestaat in leuven gaat verticaal d.w.z. van hoog naar laag, éénrichtingsverkeer. ik dacht al een tijd begrepen te hebben, dat onderwijs faalt indien er niet gecommuniceerd wordt en er in wezen geen belangstelling bestaat van hogerhand voor degenen, die het moeilijker hebben. dit wijst m.i. op een ernstige tekortkoming: niet het doel van het onderwijs, maar machtswellust is aan de orde. tevens typeert het de instelling van de lesgever.

meer dan waarschijnlijk is leuven ook de enige instelling, die zijn leerlingen aan het begin van het tweede semester zonder blikken of blozen van school stuurt, omdat van de zes afgelegde vakken er één bijzit met een onvoldoende, waarbij allerlei uitvluchten gepresenteerd worden waarom dat vak niet opgehaald kan worden in het komende semester. daarna vernederen ze de student door te vragen om zijn motivatie op papier te zetten, waarom hij op die uitzonderlijke school zou mogen blijven, waarna het verdict van njet valt. in wezen ongehoord en ik denk dat dat soort mensen aan psychoanalyse toe zijn.