2007/07/08

de weever ziekenhuis in heerlen


in de tijd, dat ik in roermond woonde, moest ik voor mijn laatste co-schappen oor- en oogheelkunde naar het “weevertje” in heerlen. beide co-schappen hadden een looptijd van 6 weken met aansluitend een praktisch examen. tevoren hadden wij al het theoretisch examen moeten afleggen.

in die tijd reed ik in een modern eendje, een diana, die ik helemaal hema-blauw had geverfd. vanuit “de kemp” in roermond zat je vrijwel meteen op de provinciale weg (heinsberger weg) richting heerlen: roermond – melick – donk – posterholt – echterbos – breberen – selfkant - schinveld – brunssum – hoensbroek – heerlen. deels liep het traject over een stuk gebied, dat in die tijd duits was, maar in het verleden vele malen van nationalitieit was veranderd.

daar gebeurde het op een ochtend, dat ik van roermond naar heerlen onderweg was, dat ik voor een rood licht op een kruispunt in schinveld stil stond, dat ik van achteren werd aangereden door iemand, die tachtig reed en ik ongeveer een tiental meter vooruit werd gekatapulteerd, terwijl ik met mijn voet nog op de rem stond. ik kwam tot stilstand aan de andere kant van het kruispunt en was even de weg kwijt. bovendien een hevige pijn in mijn nek. de diana’s hadden in die tijd geen hoofdsteunen. omdat ik op kno werkte liet ik meteen foto’s maken, die gelukkig evenals de foto’s negatief waren. ik denk dat ik twee dagen van slag ben geweest, alhoewel sommigen denken, dat dat meer geweest moet zijn ;)

ook was het in die tijd, dat wij door de chirurg perenboom werden gevraagd of wij niet voor zes weken op zijn huis wilde passen, omdat hij en zijn vrouw naar vrienden in afrika gingen en zij nogal eenzaam woonden in een ruime villa in posterholt. een welkome afwisseling met het pannekoekenhuisje op de plechelmusstraat.