2008/08/01

de oude gracht


daar ging de bel. mijn hart sprong op en bonkte de vele treden af naar beneden richting kelder. ik opende de deur, die op de kade uitkwam. ik zag je voor het eerst, mijn hart spatte uiteen en nam mijn gedaante weer aan. de geur van de oude gracht achter je duwde je twijfelend naar binnen en bracht een enkel blad mee, dat van een oude boom langzaam was neergedwarreld. de platanen langs de border wiegden statig en omarmden de oude dom, die midden in de stad stond. de keldervloer kraakte, nieuwsgierige rattenkoppen in kleine openingen schoten schielings terug. langzaam liep ik vooruit, de weg wijzend, die als vanzelfsprekend de trappen omhoog liep. je lange bruine laarzen paradeerden in licht staccato als een kortstondig vuurwerk, dat van oudsher wordt afgeschoten bij feestelijke gelegenheden. je glimglanzend haar met donkre ondertoon viel als een voile over tengere schouders, die het meisjesstadium nog maar amper waren ontgroeid. de oude klink aan de deur van het derde verdiep, die toegang gaf tot mijn luxueus edoch sober ingerichte kamers van oude deftige makelei, gaf gestaag mee onder de kracht van mijn handomdraai. verrast keek je mijn kamer in. je blik werd onderbroken door een rek van hout, weliswaar van vuren, maar ebbenkleurig gebeitst, een kleur, waarop stof oud kon worden en werd bekrachtigd door rijen van oude fossiele gesteenten. tevens werd het invallend licht van de ramen aan de straat op elegante wijze door dit rek gebroken en gaf een sfeer van oude vertrouwdheid. ik ging voor en nam je lange glimmende jas aan, die nog nat was van de regen.

het deed mij denken aan de jonge venus, die uit haar schelp stapte, alleen nog niet naakt. je haren waren minder goudgolvend en je ogen ook niet hemelsblauw, maar donkerbruin met innige glans, die mij verwezen naar de kleur van het rek. de kamer was er een van een deftig herenhuis en dus groot, zoals het hoort. deze was in principe afgescheiden van een tweede ruimte, die als slaapkamer moest fungeren, gezien het houten hemelbed, dat een centrale plaats innam. de driedelige matrassen van oude kapok hoorden erbij en gaven een stevige ondergrond aan de houten inlee van eiken planken. het bed was niet uitsluitend een hemelbed, maar ook hemels dankzij de breedte van twee meter veertig en het dons, dat erop lag. het bed werd geflankeerd door een antiek aandoende wastafel met twee kranen, waarvan zij alleen de koude kraan voedde. een oude lampetkan in en kom stond op een nachtkastje met marmeren dekblad zoals het betaamt in oude herenhuizen. het geheel werd afgewerkt door een houten lambrisering, donkerbruin van kleur. de schuifdeuren tussen het een en ander stonden altijd open, zodat de huiselijke sfeer geaccentueerd werd. wij gingen zitten op iepen stoelen, die nog door mijn vader gemaakt waren en voorzien van verschoten kussens. ik keek langdurig naar je en het viel me op hoe jong en fris je nog was. ik minder, want ik was enkele dagen eerder door een venijnig griepje geveld. dit werd enigszins goedgemaakt door jouw stralende aanwezigheid. ik denk dat ik thee heb gezet, zeker weet ik dit niet meer, maar het lijkt logisch, want je was nog nat. ja engelse thee doet goed. het hoort bij herenhuizen, ook al staan zij in holland.